with Brak komentarzy

Od dłuższego czasu można usłyszeć  o ciągłym rozwoju e-commerce, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Czym tak naprawdę jest e-commerce? Czy warto w niego zainwestować? Ile kosztuje? I najważniejsze – co robić, żeby przynieść dzięki niemu zysk firmie. W tym krótkim artykule postaramy się nieco przybliżyć temat.

Laptop prezentujący produkt - Tajniki e-commerce

Co to jest e-commerce?

Jeżeli chodzi o samo pojęcie, jest to po prostu szeroko pojęty handel elektroniczny. A zatem nie tylko handel internetowy, ale również sprzedaż produktów i usług za pomocą innych rozwiązań technologicznych m.in. telefonów komórkowych, czy faksu.

Najpopularniejszą formą e-handlu są sklepy internetowe. Nic w tym dziwnego, zważywszy na fakt, że od lat 90-tych Internet zdobywa coraz większe rzesze użytkowników – i to nie tylko wśród młodych ludzi. Szacuje się, że już do 2020 roku każde gospodarstwo domowe będzie miało dostęp do Internetu. Co za tym idzie - niezależnie od branży, w której działasz, w sieci znajdziesz potencjalnych klientów. Sprzedaż internetowa staje się więc koniecznością.

Infografika e-commerce - Tajniki e-commerce

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Do wyboru mamy wachlarz rozwiązań w różnych przedziałach cenowych. Najtańszy sposób to zakup gotowego szablonu, który opiera się na darmowej platformie WordPress. Razem z hostingiem i domeną, za takie rozwiązanie zapłacimy 500-800 zł rocznie. Faktem jest jednak, że szybko możemy natrafić na problemy techniczne, które trudno będzie rozwiązać samodzielnie. Problemem są także kwestię prawne. Musimy znać szereg spraw związanych z przetwarzaniem danych osobowych, czy też z regulaminem sklepu.

Nieco droższym rozwiązaniem, bo w przedziale do kilku tysięcy złotych jest handel za pośrednictwem platform sprzedażowych takich jak Allegro, Dawanda, Ebay. W tym przypadku minusem jest bardzo duża konkurencja, na tle której ciężko się wyróżnić. Wg. specjalistów, prowadzi to do pozbawienia tożsamości marki, a więc najlepiej gdyby to było rozwiązanie tymczasowe.

Docelowo najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem jest własny sklep internetowy. Koszty sięgają tu kilkudziesięciu tysięcy złotych. W zamian otrzymujemy sklep w kilku wersjach językowych, skonfigurowany pod kątem SEO i SEM oraz zintegrowany z systemami CRM i ERP (jeśli takich używamy).

Jak odnieść sukces?

Przy tak dużej konkurencji, jaka jest na rynku e-commerce, nie jest łatwo pozyskać klienta. Czasy, kiedy najniższa cena miała decydujący wpływ na zakup, minęły bezpowrotnie. Dzisiaj klienci oczekują od sprzedawców internetowych czegoś więcej. Należy zatem inwestować – w produkty, nowe rozwiązania, funkcjonalności. Musimy zaoferować coś, czego nie znajdą u innych.

Kluczową rolę ogrywa też poziom obsługi klienta i budowanie z nim relacji. Konsument oczekuje już nie tylko szybkiej i taniej dostawy, czy sprawnie przeprowadzonego procesu reklamacji, ale również oferty dostosowanej do swoich potrzeb. Personalizacja przekazu przy użyciu metod dostępnych na rynku jest bardzo skutecznym sposobem. Warto zwrócić na nią uwagę już podczas tworzenia sklepu internetowego.

Artykuł napisany na podstawie dwóch raportów:
- Gemius E-commerce w Polsce za 2017
- Interaktywnie. com E-commerce 2017

Zostaw komentarz